For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 316.7 DOI:10.33920/vne-04-2203-05

Research on digital etiquette in business communications

Elena Ivanovna Charushina Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Department of Management and Marketing, Kostroma State University. 159600, Russia, Kostroma, Dzerzhinskiy st., 17, Е-mail: vasilisa97@rambler.ru, ORCID: 0000-0001-6933-5376
Olga Ivanovna Gerasimova Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Department of Speech Therapy and Communication Technologies, Perm State Humanitarian Pedagogical University. 614990, Russia, Perm, Sibirskaya st., 24, Е-mail: kostocka1021@ yandex.ru, ORCID: 0000-0003-3844-0020

The formation of a new social order also presupposes the formation of a new social culture — digital culture as a semantic and regulatory component of a network society. But so far there are no clearly formulated requirements for human behavior in the virtual space.In this connection, ambiguous situations arise between employers and subordinates. The study of the attitude to the norms of etiquette, which determines the value attitudes and standards for participants in network communications at all levels of interaction. The purpose of the work is to investigate the formation of ideas about the norms of business etiquette in a virtual environment in the process of business communications. The research was carried out by the method of a questionnaire survey on the territory of Kostroma, Perm and St. Petersburg. The study involved employees of companies representing various sectors of the economy and students of various fields of study studying the disciplines "Business etiquette" and "Business communications". The following was established: in general, everyone observes etiquette, including in the digital environment; many have a feeling of lack of confidence in the knowledge of the norms of digital etiquette; active use of social networks for business communications; company management should not monitor the behavior of their employees in the digital environment. The results of the study make it possible to understand the peculiarities of observance of etiquette in a digital environment, identify problems that arise during business communications in a virtual environment, and can also serve to develop psychological recommendations for the formation of effective methods.

Этикет и хорошие манеры — это общепринятые нормы социального взаимодействия. Знание этикета помогает нам строить отношения с окружающими, создает благоприятный контекст для общения и совместного плодотворного труда. Хороший этикет незаметен, как чистый воздух, но столь же необходим. Еще Рокфеллер утверждал, что за умение ладить с людьми он готов платить больше, чем за любые другие способности. Хорошие манеры позволяют чувствовать себя уверенно всех участников взаимодействия.

Нормы нравственности, сложившиеся между людьми в повседневной и деловой жизни, являются результатом многовекового процесса становления взаимоотношений. Нормы этикета всегда соответствуют той социальной среде, где живет и действует человек. Строгая регламентация поведения и общения пронизывает всю человеческую историю. Наличие социальных ценностей и норм — неотъемлемый признак любого общества. По мере развития цивилизации нормы и правила поведения в обществе менялись и усложнялись. Но признаки норм остаются неизменными. Любое правило считается социальной нормой, если оно удовлетворяет следующим критериям: является общим для всех членов общества, направлено на регулирование общественных отношений, имеет в основе сознательное волевое усилие людей, возникло в процессе исторического развития и соответствует типу культуры и социальному устройству общества. А вот функции, которые выполняет этикет, в каждую эпоху могут различаться, и благодаря этому трансформируются и сами нормы, и требования к их исполнению. В первобытно-общинную эпоху доминировали запреты и нормы носили форму табу, очень жестко регламентировались, вплоть до казни нарушителя [1, 4, 15].

В средние века, согласно своду правил этикета, церемонии стали проходить очень красиво, торжественно, пышно. Задачей таких изысканных мероприятий было ослепить послов из других стран и продемонстрировать мощь и величайшее могущество своей страны. Также в эпоху Средневековья возникли и по сей день существуют такие правила: рукопожатие при встрече, снятие головного убора в знак приветствия. Это тоже не случайно: люди таким образом показывали, что в руках у них нет оружия и что настроены они на мирные переговоры.

For citation:
Elena Ivanovna Charushina, Olga Ivanovna Gerasimova, Research on digital etiquette in business communications. The World Economics. 2022;3.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: