For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 616.079 DOI:10.33920/MED-12-2003-08

Immunological and physiological parameters of older teachers in different periods of the academic year

Valentina Dolgova PhD in Psychology, Professor, Department of Theoretical and Applied Psychology, Dean of the Department of Psychology, South Ural State Humanitarian and Pedagogical University, 454080, Chelyabinsk, prospekt V. I. Lenina, 69, e-mail: 23a12@list.ru
Natalya Mamylina PhD in Biology, Associate Professor, Professor of the Department of Life Safety and Biomedical Disciplines, South Ural State Humanitarian and Pedagogical University, 454080, Chelyabinsk, prospekt V. I. Lenina, 69, e-mail: mamylina71@mail.ru

Health of an elderly working person is an important medical and social issue. It is important to carry out comprehensive diagnostic measures using laboratory and instrumental methods in order to develop rehabilitation and therapy methods that are part of the anti-age system throughout the entire period of intensive work of older teachers, namely, in the dynamics of the academic year. Parameters of heart rate regulation at the beginning of academic year, after 6 and 10 months are analyzed. Indicators of the spectral analysis of the heart rate, the wave structures of the high-frequency, low-frequency, spectral components were studied; statistical methods included the calculation of the Shapiro — Wilk criterion, chi-squared test, Fisher’s exact test, and Student’s t-test. A decrease in heart rate variability was revealed, it confirms the need for a set of preventive measures aimed at maintaining health in older people who continue their professional activities.

Доказано, что 60–65 лет — средний возраст, при достижении коего у человека манифестируют сразу несколько геронтологических заболеваний из 92 нозологических единиц. Наиболее обсуждаемые из них:

- болезни сердечно-сосудистой системы, такие как инфаркт миокарда, инсульт, аритмия, эндокардит;

- нейродегенеративные заболевания ЦНС (болезни Паркинсона и Альцгеймера);

- менопаузальный и сенильный остеопороз.

Анализ возрастных изменений активно работающего человека пожилого возраста стал актуальной темой последнего десятилетия. Вектор жизни современного человека включает следующие параметры:

- Высокая физическая активность.

- Режим труда и отдыха.

- Достаточный сон.

- Профилактика стресса.

- Рациональное питание.

Проблема изучения возрастных физиологических изменений связана с тем, что в пожилом возрасте ряд физиологических и патологических процессов протекает с патогенетическими особенностями, связанными с профессиональной деятельностью педагога [1]. В процессах старения значимую роль играют иммунологические механизмы [2], оксидативный стресс [3]. В качестве интегрального маркера работы большинства систем организма можно рассматривать показатель вариабельности сердечного ритма (ВСР) [4]. Оценка иммунного и эндокринного статуса позволяет выявить изменения антимикробной защиты, риска развития опухолевой и аутовоспалительной патологии, особенностей периода мено- и постменопаузы. Вышеперечисленные периоды связаны с нарастанием повышенного риска образования свободных радикалов, нарушения в работе системы липопероксидации и антиоксидантной защиты. В норме данный процесс происходит постоянно, сбалансированно за счет активности эндогенных антиоксидантных систем. При стрессе возможен рост продукции свободных радикалов вследствие прооксидантных воздействий, гормонального дисбаланса. На фоне изменения гомеостаза развивается окислительный стресс с повреждением белков, липидов и ДНК иммунных клеток (фагоцитов, лимфоцитов) [5].

For citation:
Valentina Dolgova, Natalya Mamylina, Immunological and physiological parameters of older teachers in different periods of the academic year. Therapist. 2020;3.
The full version of the article is available for subscribers of the journal