For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 330.3 DOI:10.33920/igt-01-2202-05

Ways to improve the provision of measures of state support for the development of small and medium-sized businesses in the Russian Federation

O.A. Pyastolov PhD Candidate in Economics, associate professor, Russian University of Cooperation
A.F. Stoynova student, Russian University of Cooperation

The article is devoted to the analysis of the current state and problems of the development of small and medium-sized businesses in the Russian Federation; the correction of the mission and the goals of the development of small and medium-sized businesses in the Russian Federation is proposed. In addition, the factors that hinder the development of entrepreneurial activity are identified, and systemic measures, methods and mechanisms of support for small and medium-sized businesses are proposed. The paper considers and analyzes the existing measures to support small and medium-sized businesses in the Russian Federation. A retrospective analysis of the current regulatory framework has been carried out. Also, the aspect of the application of promising directions of the development of scientific and technological progress and the demand for its results in the general theory of business management have been studied. The authors proposed adjustments and additions to the small and medium-sized business management model, taking into account the increasing possibilities of scientific and technological progress, the development and improvement of the general management theory and the prospects for working in foreign markets. The conducted study helps to supplement the theoretical picture of the effectiveness of the application of the regulatory framework by small and medium-sized businesses and ensures the sustainable progressive development of the theory of business management in the current epidemiological situation in the country.

Малый и средний бизнес в Российской Федерации (далее — РФ), будучи новым экономическим явлением 25 лет назад, в настоящее время состоялся и является важнейшим способом ведения предпринимательской деятельности и обеспечения занятости граждан страны.

Сектор малого предпринимательства сосредоточен в основном в сферах торговли и предоставления услуг населению, образовательной деятельности. Средние предприятия в большей степени представлены в сферах с более высокой добавленной стоимостью — в обрабатывающей промышленности, строительстве, сельском хозяйстве, общепите [2].

Малые и средние предприятия — это 5,6 млн хозяйствующих субъектов, рабочие места для 18 млн граждан РФ. Около одной пятой валового внутреннего продукта РФ, а во многих субъектах РФ треть и более валового регионального продукта создаются такими организациями и предприятиями [9].

Малое и среднее предпринимательство в РФ — это в первую очередь (по структуре основных средств) микробизнес (95,5% общего числа субъектов малого и среднего предпринимательства). Число средних предприятий сравнительно невелико. На малые и средние предприятия приходится только 5–6% общего объема основных средств и 6–7% объема инвестиций в основной капитал в целом по стране [3].

Одной из проблем развития малого и среднего предпринимательства в РФ можно выделить низкую инновационную и инвестиционную активность малых и средних предприятий, а также рост уровня неформальной (латентной) занятости в сфере малого и среднего предпринимательства, что связано в первую очередь со сложными процедурами государственного регулирования, административным давлением, высоким уровнем финансовой нагрузки и ограниченными возможностями доступного кредитования на цели развития [5].

Хочется отметить, что малый и средний бизнес развивается на территории РФ неравномерно. Согласно статистическим данным, на 10 субъектов Российской Федерации с наибольшим количеством малых и средних предприятий — юридических лиц приходится около 46% общего количества субъектов малого и среднего предпринимательства — юридических лиц [10].

For citation:
O.A. Pyastolov, A.F. Stoynova, Ways to improve the provision of measures of state support for the development of small and medium-sized businesses in the Russian Federation. Food Products Commodity Expert. 2022;2.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: