For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 37.06;378.1 DOI:10.33920/sel-04-2109-10

The modern education system in Russia

Burov M.P.
Margalitadze O. N.
Smolskaya E.P.
Gorbunov V. S.

The article deals with the role of a modern teacher of higher education. The emphasis is on changing the approach to the process of obtaining and transferring information, including modern communication technologies and the Internet. The article defines the role and functions of the state and civil society in ensuring national interests through the formation of a high-quality and affordable higher education system in the Russian Federation that meets the modern challenges. Goals. Exchange of pedagogical experience and the possibility of its application taking into account local specifics. Methods. Based on experience in scientific, pedagogical and economic activities, using examples of administrative and other regulation of the education sector, the authors focus on the problems in the field of higher education, including those caused by the COVID-19 pandemic. They offer the ways to solve these problems taking into consideration the examples of their own practice as well as Russian, Soviet and world experience. Results. The education system is always sensitive and responsive to changes in society. Following the development of human, industrial, and economic relations, the educational system of relations is developed as well. Thanks to the perfection of modern information and communication technologies, new opportunities for teacher-student interaction appear allowing not only to expand the scope of joint activities, but also to make the learning process to be more individualized. At the same time, if the modern generation does not understand the fundamental role of knowledge that a teacher can give, so the speculative, marketing, and other technologies for studying and influencing mass behavior and consciousness can suppress the will and conscience of a person and deprive him free choice in the future. Conclusions. The quality of human resources, as an important component of the productive forces of society, determines sustainable growth and the development of the socio-economic model. It is necessary to increase an attention to the training of highly professional specialists, citizens and patriots, to educating a generation of future builders of a new prosperous Russia.

Люди — это главное достояние государства [1, 2]. Наряду с другими видами ресурсов — политическими, экономическими, природными, человеческие ресурсы обуславливают устойчивые темпы роста и развитие социально-экономической модели экономики [3]. Исходя из этого, в ближайшее десятилетие насущной задачей становится поддержание высокого уровня индекса человеческого развития, которым традиционно отличается Россия. Важно не только поощрять стремление молодого поколения к саморазвитию [4], получению новых знаний [5] и раскрытию своих возможностей в будущем [6], но и формировать у них ментальную основу для этого [7]. Это часто подчеркивают преподаватели, которые работают с первым курсом студентов в вузе [8–11].

В новых условиях и при новых вызовах времени повышается и роль преподавателя. Однако неизменным остается его цивилизационная роль. Преподаватель — это не только источник новых знаний и информации. Преподаватель характеризует не столько профессию, сколько образ мышления и образ жизни [12, 13], одним из первых находит и применяет инновационные технологии в профессиональной деятельности [14, 15]. Профессия «преподаватель» ориентирована на передачу знаний и опыта. Однако, как и в любой человеческой деятельности, со временем коммуникация, трудовой потенциал, заинтересованность, общие надежды и чаяния могут вырождаться, переходить в менторство, назидание, апатию, агрессию, отвращение и, в конце концов, безразличие.

Возникает вопрос. Раньше было народнохозяйственное планирование и потребность в выпускниках определялась планом. Сегодня необходимо серьезное исследование потребностей в конкретных специалистах и, если государство платит за образование, оно должно определить кого и сколько готовить. Должен быть заказ.

Другой вопрос. До пандемии учились в аудитории. После объявления карантина преподаватель остался дома, сел у компьютера и стал выполнять ту же работу только удаленно. Однако это не дистанционное обучение, а использование Интернета и программ в учебном процессе.

For citation:
Burov M.P., Margalitadze O. N., Smolskaya E.P., Gorbunov V. S., The modern education system in Russia. Land Management, Monitoring and Cadastre. 2021;9.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: