For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 339.94, 339.5 DOI:10.33920/vne-01-2201-06

Public diplomacy of the people's republic of China in the context of post-Afghan events

M. P. Torshin “Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia”

The article discusses the particular issues of the PRC’s modern public diplomacy. It is widely known that the rapid development of telecommunication technologies in the last decade has contributed to the active informational globalization processes in the modern world. Under these circumstances, the non-state actors’ activity has drastically increased. China is a prime example of effective implementation of such activities into public diplomacy by resorting to the “soft power”, which serves as the foundation of Chinese foreign policy. This article demonstrates the evolution and main stages of public diplomacy development in China. It is highlighted that the Chinese government has designated creating favorable international environment and modernization of the country as the main task of the public diplomacy. The article also demonstrates how the highest governing bodies of the Chinese Communist party and government, as well as specialized “think tanks”, devise the general vector of the foreign policy and public diplomacy both at home and overseas; the aforementioned organizations include the institutions engaged in economic and cultural cooperation, sports and education. Thus, the delegation of devising “soft power” policy to cultural institutions instead of foreign policy oriented organizations constitutes a specific trait of the Chinese public diplomacy. The article highlights issues of China’s economic development and the historical and political place of that country in the world. The main directions and methods of the Chinese public diplomacy are thoroughly analyzed in this article. The Confucius Institute, Chinese cultural centers, mass media, educational systems and numerous Chinese diaspora constitute the major actors of the “soft power”, which methods include such elements as Chinese economic influence and initiatives in Chinese language training. The author also draws attention to the questions regarding the One Belt One Road Initiative and its place in the development of modern economy. The article also analyzes the PRC authorities’ concept of “Community of Common Destiny”, which represents a global project of establishing the new world order. The author indicates that China faces a number of problems with the “soft power” despite significant progress in this sphere. For instance, the global community has its doubts whether Chinese economic aid and trade agreements are implementations of “soft power” or just other forms of political and economic pressure; many developing countries are disapproving of the Chinese investment mechanisms.

Стремительное развитие телекоммуникационных технологий на рубеже XX–XXI вв. способствовало активизации процесса информационной глобализации современного мира. Сопутствующий рост проницаемости национальных границ обусловил диверсификацию форм дипломатической деятельности, проявившуюся в усилении активности негосударственных акторов международных отношений. Как следствие, выделился особый уровень воздействия на зарубежную общественность, который подразумевает продвижение национальных интересов посредством воздействия на транснациональные корпорации и бизнес вообще, неправительственные организации, а также население других стран. Данный инструмент внешней политики получил название «публичная дипломатия».

Публичная дипломатия обладает массой достоинств по сравнению с классической дипломатической деятельностью. В частности, публичная дипломатия требует меньших затрат ресурсов и денежных средств, обладает более разнообразным арсеналом методов, отличается большей адаптированностью к конкретным социокультурным условиям и традициям. Данный вид дипломатической деятельности позволяет обеспечить лояльность зарубежной аудитории в долгосрочной перспективе и сформировать устойчивый имидж отдельной страны.

На современном этапе к формам осуществления публичной дипломатии относят информационно-разъяснительную работу посредством Интернета, культурную дипломатию, программы помощи нуждающимся странам, научные и образовательные обмены, а также прочие мероприятия по повышению престижа государства в мире. Особое внимание уделяется восприятию ответной реакции публики и учету полученной информации при корректировке внешнеполитической стратегии в целом, что отличает публичную дипломатию от слепого навязывания своих идей, или пропаганды.

КНР является ярким примером, добившимся заметных результатов в деле имплементации «мягкой силы» — фундамента публичной дипломатии, в своей внешней политике.

Эволюция современной публичной дипломатии Китая делится на три этапа.

Первый этап — это период перед политической реформой и открытостью 1978 г. Второй этап — это время между началом реформ и открытости китайского общества, а также окончанием холодной войны. Третий этап — после событий на площади Тяньаньмэнь (1989 г.) и так называемой теорией «китайской угрозы».

For citation:
M. P. Torshin, Public diplomacy of the people's republic of China in the context of post-Afghan events. Diplomatic Service. 2022;1.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: