For all questions:

+7 495 274-22-22

Prime-time on TV and radio stations

© Savostyanov Aleksandr Ivanovich professor of the Department of Television, Radio and Internet Technologies, Faculty of Journalism, Institute of Mass Media, FSBEI HPE Russian State University for the Humanities, PhD in Pedagogy, professor, honored artist of the Russian Federation, honored worker of higher education of the Russian Federation, 6 Miusskaya sq., Moscow, GSP-3, 125993, Russia, E-mail: kotova20082009@yandex.ru

At present, technology is developing at an incredible speed, and this has affected television and radio stations. The number of channels for getting information has increased with the arrival of such platforms as Instagram, TikTok, and Telegram. In fact, these social networks have taken most of the audience of young people and quickly gained momentum in different age categories. The advertisers must let people know about their products. One can spend millions of dollars on advertising, but miss a great flow of customers and consider it an unforgivable mistake to launch ads not in primetime, which is called "the best time" for this reason. In the article, the author examines what prime-time is, the characteristics of television prime-time, the characteristics of prime-time of radio stations, identifies the functions of prime-time, the cost of advertising on TV channels, the evolution of prime-time with time and the arrival of new technologies. The author of the article, a well-known practical scientist, director, and theorist of the art of directing, analyzes the problem of prime-time (the best time) on Russian television and radio stations in the framework of a scientific approach. The material of the article, which contains a significant share of novelty, can be used in the educational process in the fields of "TV Journalism" and "Public Relations".

В настоящее время технологии развиваются с невероятной скоростью, что коснулось телевидения [1], радиостанций. Сейчас количество каналов для получения информации увеличилось с приходом таких платформ, как Instagram («Инстаграм»), TikTok («ТикТок»), Telegram («Телеграм») [8]. По факту эти социальные сети забрали большую часть целевой аудитории молодежи и стремительно быстро набрали обороты у разных возрастных категорий.

У любого информационного канала есть время, а также рекламодатели, которые хотят купить это время с целью продвижения своей рекламы, для того чтобы как можно больше потенциальных клиентов смогли ее увидеть или услышать [7]. И самое дорогое время на этих платформах — primetime. Его высокая стоимость определяется тем, что в определенное время охват аудитории становится многочисленным и одновременно к экранам телевизора, радиостанций подключается больше всего слушателей и телезрителей. На данный момент prime-time есть и у социальных сетей, когда в определенное время становится больше людей, которые выходят в онлайн [4]. Связано это с технологиями, которые позволили не быть привязанным ко времени, чтобы смотреть или слушать определенные передачи в определенное время. Рекламодателю необходимо представить информацию о своем продукте. И можно потратить миллионы долларов на рекламу, но не в prime-time и упустить таким образом огромный поток покупателей.

В данной статье мы рассмотрим:

• что такое prime-time;

• характеристики телевизионного prime-time;

• характеристики prime-time радиостанции;

• функции prime-time;

• обусловленность стоимости рекламы на телеканалах;

• эволюцию prime-time, связанную с новыми технологиями.

Сам термин Prime-Time заимствован из английского языка, дословный перевод — лучшее время. Далее в статье будем использовать русский перевод: прайм-тайм. Прайм-тайм — это самое дорогое эфирное время, а если точнее, временной промежуток, который может варьироваться до 4 часов, когда охват аудитории достигает самой максимальной численности аудитории радиостанций и телеэкранов. Ежедневные промежутки праймтайма, по статистическим наблюдениям, насчитывают до трех временных циклов [2].

For citation:
© Savostyanov Aleksandr Ivanovich, Prime-time on TV and radio stations. Academic Council. 2021;4.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: