For all questions:

+7 495 274-22-22

UDK: 159.9 DOI:10.33920/nik-02-2104-03

Information and psychological security in the development of computer literacy in the elderly

© Berestok Tatyana Borisovna PhD student of the Department of Social and Ethnic Psychology, Moscow University for the Humanities, 5 Yunosti str., Moscow, 111395, Russia, Email: bertat1@yandex.ru

This article deals with the issue of self-preservation of elderly people when learning to work on a computer from the point of view of information and psychological security. The necessity of solving new socio-psychological problems is indicated: to develop the ability to give a correct assessment of a specific information threat, to prevent the negative impact of the information environment, to resist negative factors, and to contribute to improving the quality of life. The purpose of counseling elderly people is to develop their ability to understand the problem of the negative impact of the information environment on psychological and physiological health, to be able to apply methods to ensure information and psychological security. Consulting and educational work with the elderly and employees of social institutions engaged in professional activities directly related to the above category should be aimed at preventing cases of fraudulent activities. Consulting work with them should not only meet the general principles of building psychological contact, but also cause an understanding of the importance of compliance with security in the digital sphere. Elderly people develop the ability to assess correctly a specific information threat and prevent the negative impact of the information environment by providing adequate resistance to negative factors and contributing to improving their quality of life. It is increasingly difficult for older people to navigate threats, unmotivated anxiety increases, depressiveness appears and becomes fixed, and asocial personality traits are formed. At the present time, it is necessary to consider the formation of information and computer literacy as a mechanism to counteract the negative impact of the information environment and a necessary condition for developing an effective strategy for the social adaptation of elderly people.

В последние годы существенно увеличилось количество граждан пожилого возраста, однократно и даже несколько раз пострадавших от разных противоправных мошеннических действий. Подобная ситуация не может не отражаться на состоянии психологической безопасности пожилых людей [1]. Под психологической безопасностью мы, вслед за авторами [4], понимаем особое состояние психики человека, интегрирующее собой ощущение его защищенности и способности к дальнейшему развитию в направлении личностно значимой цели в условиях действия негативных внешних и внутренних факторов. Данное состояние обладает универсальностью, на разные сферы жизни пожилых людей [10; 12].

Наиболее действенным способом профилактики подобных преступлений в отношении граждан данной категории может рассматриваться информирование населения. В условиях действия множества негативных информационных факторов [3] информирование способно стать основой информационно-психологической безопасности лиц пожилого возраста [5]. Под информационно-психологической безопасностью нами рассматривается состояние субъекта, находящегося в условиях информационной среды, обеспечивающей максимальную защищенность его психики, процессов ее развития, а также возможность дальнейшего применения и развития информационной среды в интересах человека [3; 11].

Вследствие того, что реальность сегодня так многолика, сложна, людям пожилого возраста все труднее ориентироваться в большом количестве угроз, которые воздействуют на них, порождая иллюзии, особенно у любителей фантастики и детективов [13]. Как следствие, нарастает немотивированная тревожность, появляется и закрепляется депрессивность, формируются асоциальные личностные черты [6, c. 259]. Результат воздействия информационной среды, они подвергает их опасности, с каждым годом им становится все сложнее сохранять свое психическое, физическое и социальное благополучие. Именно поэтому так важно сегодня решать проблемы обеспечения информационно-психологической безопасности пожилых людей, которая составляет основу функционирования личности.

For citation:
© Berestok Tatyana Borisovna, Information and psychological security in the development of computer literacy in the elderly. Academic Council. 2021;4.
The full version of the article is available for subscribers of the journal
Article language:
Actions with selected: