По всем вопросам звоните:

+7 495 274-22-22

УДК: 336 DOI:10.33920/igt-2-2310-01

Обучение переговорному процессу: теория и опыт

Анастасия Игоревна Никанорова специалист по обучению ООО «ПОСЕЙДОН», 108850, г. Москва, поселение Внуковское, б-р Андрея Тарковского, д. 9, e-mail: nikon88@ inbox.ru

Успех продаж во многом зависит от сотрудников, их знаний и компетенций. Конкурентная борьба, особенно острая между компаниями, которые, например, предлагают один вид услуг — туристические туры, или у гостиниц — одного класса. Данная статья посвящена теории и практике переговорного процесса.

Литература:

1. Деловые переговоры: история и современность [Электронный ресурс]. — URL: https://ovitta.com.ua/blog/business-talks-history/ (дата обращения: 24.08.2023).

2. Bazerman & Gillespie. Betting on the future [Электронный ресурс]. — URL: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10621265/ (дата обращения: 05.08.2023).

3. Dash, J. (2007). California Tortilla to challenge customer to game of "Rock, Paper, Scissors" // Baltimore Business Journal. bizjournals.com/baltimore/stories [Электронный ресурс]. —URL: https://jondale.com/2007/06/22/rock-paper-scis/ (дата обращения: 29.08.2023).

4. Gentner, Rattermann, & Forbus. The roles of similarity in transfer [Электронный ресурс]. — URL: https://groups.psych.northwestern.edu/gentner/papers/GentnerRattForbus93. pdf (дата обращения: 03.08.2023).

5. Lax & Sebenius. The manager as negotiator [Электронный ресурс]. — URL: https:// books.google.co.nz/books?id=8-aTWRbBW8kC (дата обращения: 05.08.2023).

6. Loomis, C. (2003, December 22). The larger-than-life life of Robert Rubin // Fortune [Электронный ресурс]. — URL: https://fortune.com/2016/03/13/robert-rubin-life/ (дата обращения: 29.08.2023).

7. Miller, G. A. (1956). The magical number seven plus or minus two: some limits on our capacity for processing information [Электронный ресурс]. — URL: http://echo.iat.sfu.ca/ library/miller_56_the_number_seven_processing.pdf (дата обращения: 05.08.2023).

8. Mutzabaugh, B. (2010, October 5). "Not for sale" AirTran CEO initially told Southwest. USA Today [Электронный ресурс]. — URL: travel.usa.com. (дата обращения: 02.08.2023).

9. Maintaining Working Landscapes [Электронный ресурс]. — URL: https://www. fs.fed.us/openspace/northern_forest.html (дата обращения: 02.08.2023).

10. Pérez, D. C. Knowledge Management as a Source of Innovation: A New Vision in the Context of Market Integration / D. C. Pérez, D. A. Ivanov, S. Y. Murtuzalieva // Industry Competitiveness: Digitalization, Management, and Integration. — Luxembourg: Springer Nature, 2021. — Vol. 2. — P. 82–87. DOI 10.1007/978-3-030-80485-5_11. EDN LPQNIQ.

11. Sinaceur, M., Maddux, W. W., Vasiljevic, D., Nuckel, R. P., Galinsky, A. D. (2013). Good things come to those who wait: Late first offers facilitate creative agreements in negotiation // Personality and Social Psychology Bulletin [Электронный ресурс]. — URL: https://pubmed. ncbi.nlm.nih.gov/23696126/ (дата обращения: 02.08.2023).

12. Thompson, Loewenstein, & Gentner. Avoiding missed opportunities in managerial life [Электронный ресурс]. — URL: https://www.scholars.northwestern.edu/en/publications/ avoiding-missed-opportunities-in-managerial-life-analogical-train (дата обращения: 03.08.2023).

13. Thompson, L., Loewenstein, J. (2003). Mental models of negotiation: Descriptive, prescriptive, and paradigmatic implications. In M. A. Hogg & J. Cooper (Eds.), Sage handbook of social psychology. — London: Sage [Электронный ресурс]. — URL: https://loewenstein. web.illinois.edu/papers/Thompson&Loewenstein%20HSP2003.pdf (дата обращения: 29.08.2023).

14. Tuttle, B. (2013, July 5). Women at the auto repair shop: Better at haggling, yet more likely to get ripped off [Электронный ресурс]. — URL: https://business.time.com/2013/07/05/ women-at-the-auto-repair-shop-better-at-haggling-yet-more-likely-to-get-ripped-off/ (дата обращения: 29.08.2023).

15. Tversky, A., Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics ans biases // Science [Электронный ресурс]. — URL: https://www2.psych.ubc.ca/~schaller/ Psyc590Readings/TverskyKahneman1974.pdf (дата обращения: 29.08.2023).

16. Whitehead, A. N. (1929). The aims of education. — New York: Macmillan [Электронный ресурс]. — URL: https://www.educationevolving.org/pdf/Whitehead-AimsOfEducation. pdf (дата обращения: 29.08.2023).

17. Young, M., Schlie, E. (2011). The rhythm of the deal: Negotiation as a dance // Negotiation Journal [Электронный ресурс]. — URL: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/96535/1/ ESMT-08-003.pdf (дата обращения: 29.08.2023).

1. Business negotiations: history and modernity. Available at: https://ovitta.com.ua/blog/ business-talks-history/ (accessed: 08.24.2023).

2. Bazerman & gillespie. Betting on the future". Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih. gov/10621265/ (accessed: 08.05.2023).

3. Dash, J. (2007). California tortilla to challenge customer to game of "Rock, paper, scissors" baltimore business journal. Bizjournals.com/baltimore/stories. Available at: https:// jondale.com/2007/06/22/rock-paper-scis/ (accessed: 08.29.2023).

4. Gentner, rattermann, & forbus. The roles of similarity in transfer. Available at: https://groups. psych.northwestern.edu/gentner/papers/gentnerrattforbus93.pdf (accessed: 08.03.2023).

5. Lax & sebenius. The manager as negotiator. Available at: https://books.google.co.nz/ books?id=8-atwrbbw8kc (accessed: 08.05.2023).

6. Loomis, C. (2003, december 22). The larger-than-life life of robert rubin. Fortune. Available at: https://fortune.com/2016/03/13/robert-rubin-life/ (accessed: 08.29.2023).

7. Miller, G. A. (1956). The magical number seven plus or minus two: some limits on our capacity for processing information. Available at: http://echo.iat.sfu.ca/library/miller_56_the_ number_seven_processing.pdf (accessed: 08.05.2023).

8. Mutzabaugh, B. (2010, october 5). Not for sale airtran ceo initially told southwest. Usa today. Available at: travel.usa.com. (accessed: 08.02.2023)

9. Maintaining working landscapes. Available at: https://www.fs.fed.us/openspace/ northern_forest.html (accessed: 08.02.2023)

10. Pérez, D. C. Knowledge management as a source of innovation: a new vision in the context of market integration. D. C. Pérez, D. A. Ivanov, S. Y. Murtuzalieva. Industry competitiveness: digitalization, management, and integration. luxembourg: springer nature, 2021, vol. 2, pр. 82–87. DOI 10.1007/978-3-030-80485-5_11.

11. Sinaceur, M., Maddux, W. W., Vasiljevic, D., Nuckel, R. P., Galinsky, a. D. (2013). Good things come to those who wait: late first offers facilitate creative agreements in negotiation. Personality and social psychology bulletin. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23696126/ (accessed: 08.02.2023).

12. Thompson, loewenstein, & gentner. Avoiding missed opportunities in managerial life. Available at: https://www.scholars.northwestern.edu/en/publications/avoiding-missedopportunities-in-managerial-life-analogical-train (accessed: 08.03.2023).

13. Thompson, l., & loewenstein, J. (2003). Mental models of negotiation: descriptive, prescriptive, and paradigmatic implications. In M. A. Hogg & j. Cooper (eds.), sage handbook of social psychology. London: sage. Available at: https://loewenstein.web.illinois.edu/papers/ thompson&loewenstein%20hsp2003.pdf (accessed: 08.29.2023).

14. Tuttle, B. (2013, july 5). Women at the auto repair shop: better at haggling, yet more likely to get ripped off. Available at: https://business.time.com/2013/07/05/women-atthe-auto-repair-shop-better-at-haggling-yet-more-likely-to-get-ripped-off/ (accessed: 08.29.2023).

15. Tversky, А., kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: heuristics ans biases. Science. Available at: https://www2.psych.ubc.ca/~schaller/psyc590readings/ tverskykahneman1974.pdf (accessed: 08.29.2023).

16. Whitehead, А. N. (1929). The aims of education. New york: macmillan. Available at: https:// www.educationevolving.org/pdf/whitehead-aimsofeducation.pdf (accessed: 08.29.2023).

17. Young, M., Schlie, Е. (2011). The rhythm of the deal: negotiation as a dance. Negotiation journal. Available at: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/96535/1/esmt-08-003.pdf (accessed: 08.29.2023).

Дата поступления рукописи в редакцию: 30.08.2023.

Дата принятия рукописи в печать: 10.09.2023.

Методы повышения эффективности переговорного процесса включают в себя обучение менеджеров компании навыкам ведения переговоров и развитие их творческого мышления.

Считается, что программы обучения — самый эффективный способ улучшения способности участников вести переговоры с целью достижения взаимовыгодных соглашений, поскольку, как правило, эти программы предусматривают ведение диалога с людьми, с которыми осуществлять переговорный процесс нелегко. Кроме того, обучающимся необходимо заключить с ними взаимовыгодное соглашение, перспективный потенциал которого может быть поначалу не очевиден.

Более того, важнейшим аспектом опыта и обучения для участников переговоров является размышление после их завершения над происходившим во время переговоров. К примеру, участники переговоров, которых побуждают вслух предположить, каковы намерения у другой стороны, или напрямую задать вопросы об интересах делового партнера, раскрыть информацию о своих интересах и приоритетах, более склонны достигать интегративных соглашений, чем те участники, кому не предлагается делать вышеперечисленное.

При изучении того, как улучшается со временем производительность участников переговоров, было отмечено, что те, кто уже получил определенный опыт в этой области (участвовал в нескольких переговорах), имел преимущество по сравнению с теми, у кого было меньше опыта или его не было вовсе.

Опыт в области деловой коммуникации, полученный за многие десятилетия изучения и исследования видов, структуры, особенностей и роли переговорного процесса, сегодня имеет огромное значение, поскольку в условиях глобализации, интеграции и интернационализации экономик стран мира, характеризующихся пиком своего наивысшего рассвета в XXI веке, необходимым элементом взаимодействия, сотрудничества всех государств в лице политических лидеров, представителей крупного, среднего и малого бизнеса и других являются грамотно организованные и искусно проводимые переговоры.

Для Цитирования:
Анастасия Игоревна Никанорова, Обучение переговорному процессу: теория и опыт. Гостиничное дело. 2023;10.
Полная версия статьи доступна подписчикам журнала
Язык статьи:
Действия с выбранными: