По всем вопросам звоните:

+7 495 274-22-22

УДК: 7.05; 616-082 DOI:10.33920/nik-01-2501-05

Молитвенное пение у народов мира: время и вечность

Клюев Александр Сергеевич* ФГБОУ ВО «Российский государственный педагогический университет им. А.И. Герцена», Россия, 191186, г. Санкт-Петербург, наб. р. Мойки, д. 48, E-mail: aklujev@mail.ru, ORCID: 0000-0002-8643-930X

В статье исследуется молитвенное пение у народов мира. Отмечается, что молитвенное пение распространено у всех народов, но особенно у исповедующих индуизм, буддизм и христианство. Акцентируется роль христианского молитвенного пения вследствие того, что христианство, в отличие от индуизма и буддизма, основано на взаимопроникновении человека и Бога. Подчеркивается, что в христианстве наиболее глубокое взаимопроникновение человека и Бога осуществляется в рамках православия, поэтому первостепенное значение приобретает молитвенное пение в православии. Констатируется вселенскость православия, при этом разъясняется, что сегодня в силу вызванного историческими причинами перехода управления Православной церковью от Константинопольской православной церкви к Московской вселенскость стала отличительной чертой русского православия.

Литература:

1. Androsov V.P. Essays on the study of Buddhism in ancient India. Moscow, 2019. — 798 p.

2. Bodhinatha Veilanswami. The Path to Shiva: Translated from English, Moscow, 2019. — 101 p.

3. Dandaron B.D. The content of the famous mantra OM MANI PADME HUM. In: Dandaron B.D. Selected articles; Black Notebook / Materials for biography / History of Kukunor / Sumpa Kenpo. SPb., 2006, pp. 109–115.

4. Gogol N.V. Reflections on the Divine Liturgy. In: Gogol N.V. Spiritual prose: [collection]. Moscow, 2022, pp. 367–436.

5. Haasen J. Secrets of the bells. In: Music of the bells. Collection of research and materials. St. Petersburg, 1999, pp. 113–117.

6. Hilarion (Alfeev), mitr. The Liturgy. Historical and Theological Commentary on the Liturgies of John Chrysostom and Basil the Great. Moscow, 2019. — 766 p.

7. Khomyakov A.S. The Church is one. In: Khomyakov A.S. Complete works and letters: In 12 volumes. Vol. 8. St. Petersburg, 2021, pp. 5–46.

8. Khudonosov M.I. On the meaning of bell ringing in the Orthodox Russian Church. Orenburg, 1900. — 13 p.

9. Lama Anagarika Govinda. Fundamentals of Tibetan Mysticism: according to the esoteric teaching of the great mantra Om Mani Padme Hum: Translated from English, Moscow, 2012. — 316 p.

10. Lobanov S.V. The SHATARUDRIYA HYMN in the light of the non-dualistic philosophy of Shaivism (electronic access: https://www.liveinternet.ru/users/dhoom/post73130012.

11. Lossky V.N. An essay on the mystical Theology of the Eastern Church. Dogmatic Theology: Translated from French, Moscow, 2015. — 543 p.

12. Nikanorov A.B. A bell tower with musical notes. In: Messages of the Rostov Museum. Issue VII. Yaroslavl, 1995, рр. 5–17.

13. Nyunin B.N., Yudin S.I. Investigation of vibroacoustic characteristics of bells. In: These bells were built by masters ZILA and other workers: [collection]. Moscow, 2022, pp. 226–236.

14. Sri Rudram. Divine Mantras of Abundance. Moscow, 2004. — 223 p.

15. Subramuniyaswami Sadguru Shivaya. Merging with Shiva. Modern metaphysics of Hinduism. Kiev, 2008. — 1189 p.

* Сайт автора: http://aklujev.ru.

Статья поступила 02.01.2025.

Prayer singing is a characteristic feature of all religions, but above all — Hinduism, Buddhism and Christianity.

In Hinduism, prayer chanting is mainly represented by a mantra (1). The sound of the mantra is directed at the chakras (2).

In Hindu mantras, the most important syllable is Om (Aum): Om can be an independent mantra, it sounds at the beginning of any mantra, in addition, most mantras have names starting with Om, for example, “Om Tat Sat”, “Om Namah Brahmadevaya”, “Om Namah Narayanaya”, “Om Namah Shivaya” and many others. It is believed that one of the most powerful Hindu mantras is the mantra “Om Namah Shivaya”.

This mantra is first found in the Krishna Yajur Veda (Taittiriya Samhita, 4, 5–6) in the hymn “Sri Rudram”.

“Sri Rudram” is one of the greatest Vedic hymns aimed at universal benefit and the elimination of all obstacles. “Rudram” is a hymn dedicated to Rudra, the hypostasis of Shiva. In the North of India it is called “Rudraprashna” (inquiry about the mystery of Rudra) or Rudra Upanishad, in the South — “Shatarudriya” (100 names of Rudra).

The Preface to the book about this hymn says: “Among the various Vedic hymns recited daily by Vaidika (extoller of the Vedas. — A.K.), Shatarudriya ranks first. Widely known as ‘Sri Rudram’, [it is] a hymn of praise and prayer to God... The famous... mantra, ‘[Om] Namah Shivaya’, is taken from this hymn” [14, p. 4] (3).

“Om Namah Shivaya” translates as “I worship Shiva”. There are two main interpretations of this mantra: jnani (body position) and bhati (devotion, love of God).

According to jnani, the syllable Om symbolizes the destruction of Maya — illusion, the word “Namah” means the human soul — jiva, the word “Shiva” means the Universal Spirit — Paramatman, the ending “yya” indicates the coincidence of jiva and Paramatman (Shiva).

Для Цитирования:
Клюев Александр Сергеевич*, Молитвенное пение у народов мира: время и вечность. Вопросы культурологии. 2025;1.
Полная версия статьи доступна подписчикам журнала
Язык статьи:
Действия с выбранными: