По всем вопросам звоните:

+7 495 274-22-22

«Умные вещи»

Куприяновская Ю. В. (Университет Оксфорда), Куприяновский В. П. (Национальный центр компетенций в области цифровой экономики), Климов А. А. (Российский университет транспорта), Намиот Д. Е. (МГУ им. М. В. Ломоносова), Долбнев А. В. (Smart-4), Синягов С. А. (Национальный центр компетенций в области цифровой экономики), Липунцов Ю. П. (МГУ им. М. В. Ломоносова), Арсенян А. Г. (Центр цифровых высокоскоростных транспортных систем РУТ), Евтушенко С. Н. (Аппарат Правительства РФ), Ларин О. Н. (Российский институт стратегических исследований), рассматривают вопросы, связанные с цифровой трансформацией системы международной торговли.

Литература:

1. How blockchain technology could change our lives In-depth Analysis. Brussels, © European Union, February 2017.

2. Paperless Trading: How Does It Impact the Trade System? WEF 2017 [3] Куприяновский В. П. и др. Умные моногорода как зоны экономического развития цифровой экономики // International Journal of Open Information Technologies. — 2018. — Т. 6. — № 1. — C. 46–91.

4. Kupriyanovsky V. et al. Digital Economy and the Internet of Thingsnegotiating data silo // International Journal of Open Information Technologies. — 2016. — Т. 4. — № 8. — С. 36–42.

5. Building a Common Future. A Joint Report by Bruegel, Chatham House, China Center for International Economic Exchanges and The Chinese University of Hong Kong Alicia García-Herrero, K. C. Kwok, Liu Xiangdong, Tim Summers and Zhang Yansheng EU–China Economic Relations to 2025. Copyright © The Royal Institute of International Aff airs, September 2017.

6. Kupriyanovsky V. P. et al. Economics of innovations for digital railways. Experience in the UK // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 3. — С. 79–99.

7. Kupriyanovsky V. et al. The new paradigm of the digital railway– assets life cycle standardization // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 2. — С. 64–84.

8. Куприяновский В. П. и др. Правительство, промышленность, логистика, инновации и интеллектуальная мобильность в цифровой экономике // Современные информационные технологии и ИТ-образование. — 2017. — Т. 13. — № 1. — С. 58–80.

9. Zamolodchikov D. et al. Comfortable environment and resources for passenger stations in the lifecycle of digital railways assets // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 3. — С. 100–116.

10. Kupriyanovsky V. et al. Bandwidth and economy of the digital railway in the transformation of signaling and train control // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 3. — С. 117–132.

11. Kupriyanovsky V. et al. Considerations on the problems of creating a digital railway for the new silk road of the transcontinental logistics partnership for the economic development of the countries belonging to the EAEU and Russia // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 9. — С. 119–140.

12. Sokolov I. et al. On breakthrough innovative technologies for infrastructures. The Eurasian digital railway as a basis of the logistic corridor of the new Silk Road // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 9. — С. 102–118.

13. Kupriyanovsky V. et al. Digital supply chains and blockchain-based technologies in a shared economy // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 8. — С. 80–95.

14. Kupriyanovsky V. et al. On mobile production based on a shared economy, digital technologies, and logistics // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 8. — С. 47–69.

15. Kupriyanovsky V. et al. On Internet of Digital Railway // International Journal of Open Information Technologies. — 2016. — Т. 4. — № 12. — С. 53–68.

16. Realizing the Potential of Blockchain. A Multistakeholder Approach to the Stewardship of Blockchain and Cryptocurrencies WEF 2017.

17. The Future of Blockchain: Applications And Implications Of Distributed Ledger Technology. Chartered Accountants Australia and New Zealand 2017.

18. The future of fi nancial infrastructure WEF August 2016.

19. Distributed Ledger Technology: beyond block chain, A report by the UK Government Chief Scientifi c Adviser, Government Offi ce for Science 2016. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/ fi le/492972/gs-16-1-distributed-ledgertechnology.pdf

20. Blockchain In Government Briefi ng: Q3 2017. Learning Machine DATE: 5th July 2017.

21. Namiot D. et al. Blockchain applications for transport industry // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 12. — С. 130–134.

22. Local Governments and Ports. © OECD/ITF 2017 [23] Self-Driving Vehicles in Logistics. A DHL perspective on implications and use cases for the logistics industry. DHL 2014.

24. Internet Of Things In Logistics.DHL Trend Research & Cisco Consulting Services. A collaborative report by DHL and Cisco on implications and use cases for the logistics industry. DHL 2015.

25. Low-Cost Sensor Technology. A DHL perspective on implications and use cases for the logistics industry. DHL December 2013.

26. Big Data in Logistics. A DHL perspective on how to move beyond the hype. DHL December 2013.

27. Augmented Reality in Logistics. Changing the way we see logistics — a DHL perspective. DHL 2014.

28. Unmanned Aerial Vehicles in Logistics. A DHL perspective on implications and use cases for the logistics industry. DHL 2014.

29. Robotics in Logistics. A DP DHL perspective on implications and use cases for the logistics industry. DHL March 2016 August 21, 2017.

30. 3D Printing and The Future Of Supply Chains. A DHL perspective on the state of 3D printing and implications for logistics. DHL November 2016.

31. An explorative study on blockchain technology in application to port logistics. By Mattia Francisconi in partial fulfi lment of the requirements for the degree of Master of Science in Management of Technology at the Delft University of Technology, to be defended publicly on Monday August 21, 2017.

32. Куприяновский В. П. и др. Гигабитное общество и инновации в цифровой экономике // Современные информационные технологии и ИТ-образование. — 2017. — Т. 13. — № 1. — С. 106–129.

33. Kupriyanovsky V. et al. Intellectual mobility and mobility as a service in Smart Cities // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 12. — С. 77–122.

34. Климов А. А. и др. Цифровые транспортные коридоры для перевозок грузов и пассажиров // Вестник транспорта 10/2017, 11/2017, 12/2017.

35. Kupriyanovsky V. et al. Digital sharing economy: technologies, platforms and libraries in industry, construction, transport, and logistics // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 6. — С. 56–75.

36. Kupriyanovsky V. et al. Smart infrastructure, physical and information assets, Smart Cities, BIM, GIS, and IoT // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 10. — С. 55–86.

37. Why digital identity is now a board-level topic. © 2017 KPMG International Cooperative (KPMG International).

38. Regtech.Risk.net May 2017 Special report. © Incisive Risk Information (IP) Ltd, 2017.

39. PSD2 — Second Payment Services Directive — of 25 November 2015 on payment services in the internal market, amending Directives 2002/65/EC, 2009/110/ EC and 2013/36/EU and Regulation (EU) No 1093/2010, and repealing Directive 2007/64/EC.

40. MiFID II — Markets in Financial Instruments Directive — Directive 2014/65/ Eu Of The European Parliament And Of The Councilof 15 May 2014 on markets in fi nancial instruments and amending Directive 2002/92/EC and Directive 2011/61/EU.

41. GDPR — General Data Protection Regulation-Regulation (Eu) 2016/679 Of The European Parliament And Of The Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation).

42. FRTB — Fundamental Review of the Trading Book — "Minimum capital requirements for market risk" Basel Committee on Banking Supervision, January 2016. URL: https://www.bis.org/bcbs/publ/d352.pdf.

43. Fundamental Review of the Trading Book Trading in the Future. 2016 Accenture.

44. Jenik Ivo, Kate Lauer. Regulatory Sandboxes and Financial Inclusion.”Working Paper. — Washington, D.C.: CGAP, 2017.

45. Hong Kong — Building Trust Using Distributed Ledger Technology. FSDC Paper No. 30. May 2017.

46. HM Treasury Regulatory Innovation Plan April 2017. Crown 2017.

47. GS1 Global Traceability Standard GS1’s framework for the design of interoperable traceability systems for supply chains Release 2.0, Ratifi ed, Aug 2017.

48. Blockchain use cases for food traceability and control. A study to identify the potential benefi ts from using blockchain technology for food traceability and control Axfoundation, SKL Kommentus, Swedish county councils and regions, Martin & Servera, and Kairos Future. 2017.

49. GS1 General Specifi cations The foundational GS1 standard that defi nes how identifi cation keys, data attributes and barcodes must be used in business applications. Release 17.1, Ratifi ed, Jul 2017.

50. GS1 and the Internet of Things Release 1.0, Final, 31 October 2016.

51. Study on the Application of Global Data Standards for Supply Chain Connectivity — Phase 2 APEC Policy Support Unit November 2017.

52. Review of External Indicators to Monitor Progress for the APEC Supply-Chain Connectivity Framework Action Plan (SCFAP) II APEC Policy Support Unit October 2017.

53. Illegal Logging Best Practices Resource Guide APEC EGILAT and SCCP Workshop on Customs Best Practices to Identify Illegal Timber and Wood Products Ho Chi Minh City, Viet Nam August 18-19, 2017 Advancing Free Trade for Asia-Pacifi c Prosperity.

54. Merav Parter, Eylon Yogev Distributed Computing Made Secure: A New Cycle Cover Theorem. arXiv:1712.01139v1 [cs.DS] 4 Dec 2017.

55. Kupriyanovsky V. et al. Aadhaar-identifi cation of the person in the digital economy // International Journal of Open Information Technologies. — 2017. — Т. 5. — № 2. — С. 34–45.

56. Taneli Hukkinen, Juri Mattila, Juuso Ilomäki, Timo Seppälä. A Blockchain Applicationin Energy, ETLA Reports 3 May 2017 № 71.

57. Juri Mattila, Timo Seppälä, Catarina Naucler, Riitta Stahl, Marianne Tikkanen, Alexandra Bådenlid, Jane Seppälä. Industrial Blockchain Platforms: An Exercise in Use Case Development in the Energy Industry, ETLA Working Papers No. 43, 11 October 2016.

58. PAS 180: 2014 Smart Cities — Vocabulary. Bsi 2014.

59. UN/CEFACT Project Proposal Smart Containers Draft date: 2017-04-24 First Submitted Date: 2017-04-24 Last Update Date: 2017-05-29.

60. Review Of Maritime Transport 2017 Unctad/Rmt/2017 United Nations Publication October 2017.

61. Container shipping: The next 50 years Travel, Transport & Logistics. Steve Saxon, Matt Stone. October 2017 McKinsey & Company.

62. The 2017 MHI Annual Industry Report. Next-Generation Supply Chains: Digital, On-Demand and Always-On. Copyright © 2017 MHI. All rights reserved. Member of Deloitte Touche Tohmatsu Limited.

63. Pokusaev O. et al. Blockchain on the digital railway in Germany // International Journal of Open Information Technologies. — 2018. — Т. 6. — № 2. — С. 43–53.

64. Куприяновский В. П. и др. Развитие транспортно-логистических отраслей Европейского союза: открытый BIM, Интернет вещей и кибер-физические системы // International Journal of Open Information Technologies. — 2018. — Т. 6. — № 2. — С. 54–100.

65. Arms W. Digital Libraries. Retrieved 04. 04.2017. — Boston: M.I.T. Press, 2000.

66. Paskin N. Naming and meaning of Digital Objects в Proceedings of the 2nd International Conference on Automated Production of Cross Media, 2006.

67. UK Cabinet Offi ce, "e-Government Metadata Standard", 29 08 2006. URL: Available: www.nationalarchives.gov.uk/documents/informationmanagement/ egmsmetadata-standard.pdf.

68. OMG, "Financial Instrument Global Identifi er", 2015. URL: Available: http:// www.omg.org/spec/FIGI/ (дата обращения: 04.04.2017).

69. S.W.I.F.T, "Standard Release", 2014. [В Интернете]. URL: https://www.swift. com/standards/data-standards/bic (дата обращения: 05.05.2017).

70. Scott S. V., Van Reenen J., Zachariadis M. The long-term eff ect of digital innovation on bank performance: An empirical study of SWIFT adoption in fi nancial services, Research Policy, т. 46, № 5, p. 984–1004, June 2017.

71. Elsevier. SWIFT strengthens security after further raids on banks. Computer Fraud & Security, № 6, pp. 1, 3, June 2016.

72. IoT 2020: Smart and secure IoT platform. White Paper. International Electrotechnical Commission. Copyright © IEC, Geneva, Switzerland 2016.

73. Douglas W. Arner, Jànos Barberis, and Ross P. Buckley Fintech And Regtech In A Nutshell, And The Future In A Sandbox. 2017 The CFA Institute Research Foundation.

74. Высокие технологии, телекоммуникации, развлечения и СМИ. Прогноз развития отраслей. © 2017 ООО «Делойт Консалтинг».

75. Innovating with RegTech. Turning regulatory compliance into a competitive advantage. EY 2016.

76. Connecting the World with Intelligent Insurance Solution. AI Magazine November 2017.

77. Digital Disruption — Managing the Transition to Smart Shipping. Lloyd’s List Business Briefi ng Oslo, 29 May 2017.

78. Blockchain comes of age in shipping. URL: https://lloydslist.maritimeintelligence. informa.com/LL1120865/Blockchain-comes-of-age-in-shipping.

79. Uncitral United Nations Commission On International Trade Law. United Nations Uncitral Model Law on Electronic Transferable Records. © United Nations, September 2017. Есть издание на русском — Комиссия ООН по праву международной торговли. Типовой закон ЮНСИТРАЛ об электронных передаваемых записях. © Организация Объединенных Наций, октябрь 2017.

80. A lead via Blockchain technology Position paper on a digital Port of Rotterdam Rotterdam, October 9 2016.

81. The Future Of Port Logistics. Meeting The Challenges Of Supply Chain Integration 8 May 2017. Publication Prepared For Ing Bank. Publication Prepared By Theo Notteboom, Faculty of Applied Economics, University of Antwerp Kris Neyens, VIL.

82. Устойчивая экономика для цифровой планеты: обеспечение долговременного доступа к цифровой информации / Пер. с англ. // Итоговый отчет Рабочей группы по устойчивому обеспечению долговременной сохранности и доступа к цифровой информации. — М.: МЦБС, 2013.

83. This Standards Australia report, Roadmap for Blockchain Standards Report — March 2017, was prepared by Varant Meguerditchian, General Manager Stakeholder Engagement, Standards Australia.

84. Blockchain in insurance: applications and pursuing a path to adoption. EY 2017.

85. Top 10 Trends in Property& Casualty Insurance 2018 Capgemini 2017.

86. Blockchain in Insurance: Risk Not, Reap Not Cognizant Reports October 2017.

87. A Blueprint for Digital Identity The Role of Financial Institutions in Building Digital Identity. World Economic Forum. 2016.

88. Exploring Blockchain — Technology behind Bitcoin and Implications for Transforming Transportation Texas A&M Transportation Institute PRC 17–13 F January 2018.

89. Аптекман А., Калабин В., Клинцов В., Кузнецова Е., Кулагин В., Ясеновец И. Цифровая Россия: новая реальность // McKinsey. Июль 2017.

90. Internet of Things Guidelines for Sustainability WEF January 2018.

91. Kersten W., Seiter M., von See B., Hackius N., Maurer T. Trends And Strategies In Logistics And Supply Chain Management — Digital Transformation Opportunities. BVL International, 2017.

92. Intergovernmental Agreement On Identity Matching Services An Agreement to share and match identity information, with robust privacy safeguards, to prevent identity crime and promote law enforcement, national security, road safety, community safety and service delivery outcomes. 5 October 2017. URL: https:// www.theregister.co.uk/2017/10/05/australian_intergovernmental_agreement_on_ identity_matching_services/.

93. Sesaria Kikitamara С. Digital Identity Management on Blockchain for Open Model Energy Systemп. Master’s Thesis Information Sciences Radboud University August 23, 2017.

94. Whitepaper about the Concept of Self-Sovereign Identity including its Potential Version 1.0, 13.10.2017 Andreas Abraham EGIZ (EGovernment Innovationszentrum Graz University of Technology).

95. Blockchain for Identity Management. by Ori Jacobovitz Technical Report #1602 December 2016.The Lynne and William Frankel Center for Computer Science Department of Computer Science, BenGurion University, Beer Sheva, Israel.

96. Massachusetts Institute Of Technology Blockchain & Infrastructure (Identity, Data Security) PART 3 MAY 2016 David Shrier, Weige Wu, Alex. Pentland Connection Science & Engineering Massachusetts Institute of Technology Об утверждении Концепции цифровой трансформации органов.

97. Соколов И. А. и др. Цифровая безопасность умных городов // International Journal of Open Information Technologies. — 2018. — Т. 6. — № 1. — С. 104–118.

98. D7.3 — Initial Report on Standardization Analysis and Recommendations (Public). 688156 — symbIoTe — H2020-ICT-2015. Copyright 2017, the Members of the symbIoTe.

99. D2.2 — Virtual IoT Environment Implementation.688156 — symbIoTe — H2020-ICT-2015. Copyright 2017, the Members of the symbIoTe.

100. D2.5 — Final symbIoTe Virtual IoT Environment ImplementationsymbIoTe — H2020-ICT-2015. Copyright 2017, the Members of the symbIoTe.

101. D7.2 — Symbiosis of smart objects across IoT environments.Report on fi rst External Liaisons Workshop-symbIoTe — H2020-ICT-2015. Copyright 2016, the Members of the symbIoTe.

102. D 2.1 Stakeholders and market analysis report. Interoperability of Heterogeneous IoT Platforms. Copyright 2016, the Members of the Inter-IoT Consortium.

103. D 2.3 Requirements and business analysis. Interoperability of Heterogeneous IoT Platforms. Copyright 2016, the Members of the Inter-IoT Consortium.

104. Свон М. Блокчейн. Схема новой экономики // ОлимпБизнес. — 2015.

105. D1.1 — Website And Intranet. Simulation using Building Information Modelling Methodology of Multimodal, Multipurpose and Multiproduct Freight Railway Terminal Infrastructures. Intermodel EU 29/11/2016.

106. D9.7 Electronic project brochure completed and available for distribution. INTERMODEL EU 27/06/17.

107. D3.1 — Study Of The State Of The Art And Description Of Kpi And Kri Of Terminals, Hinterland Mobility And Rail Network. Intermodel EU 22/05/2017.

108. D2.1 — Requirements For Terminal Use Cases. Intermodel EU 31.05.2017.

109. D2.2 — Integrated Planning Environment Architecture. Intermodel EU 31.08.2017.

110. D4.1 — BIM Execution Plan Guideline. Intermodel EU 25/09/17.

111. D1.14 — Data Management Plan. Intermodel EU 24/02/17.

112. D9.1 Communication Plan. Intermodel EU 03/10/2017.

113. Куприяновский В. П. и др. Правительство, промышленность, логистика, инновации, интеллектуальная мобильность в цифровой экономике // Современные информационные технологии и ИТ-образование. — 2017. — Т. 13. — № 1. — С. 74–96.

114. Михайлова А. и др. Арест владельца Домодедово [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://www.rbc.ru/business/19/02/2016/56c602f79a794 75aa276543 c Retrieved: Feb, 2018.

Глобальная торговля основана на примерно 16 трлн евро в год, проходящих через мировой сектор логистики и цепочек поставок. Товары производятся и распространяются через обширную сеть производителей, розничных торговцев, дистрибьюторов, перевозчиков и поставщиков в сложной структуре процессов управления контрактами, платежами, маркировкой, уплотнением, логистикой, антифальсификацией и антимошенничеством. Масштабы и сложность задействованных систем приводят к высоким транзакционным издержкам, частым несоответствиям и ошибкам в ручной обработке документов, а также к потерям за счет деградации и краж на этом пути. Другие проблемы включают оскорбительные или небезопасные условия труда; экологический ущерб за счет неэффективности, незаконной добычи и производственных процессов; подделку и подражание, а также риски для здоровья посредством плохого управления цепочками поставок. Такие проблемы часто подчеркиваются в громких инцидентах, например, с цепочками поставок для продуктов питания, одежды и алмазов. Некоторые полагают, что стандарты и сертификация улучшают дифференциацию выбора и осведомленность потребителей, но фактические процессы остаются дорогостоящими и ненадежными, особенно в регионах с высоким уровнем коррупции [1]. Полные «цепи содержания под стражей», которые подтверждают происхождение каждого продукта или материала, по-прежнему фрагментированы между организациями и уязвимы для мошенничества и ошибок даже между сертифицированными компаниями. Растет призыв к созданию более надежных, стабильных и прозрачных цепочек поставок товаров и услуг [1].

С точки зрения транзитной торговли для России и стран, входящих в ЕАЭС, очень важны отношения ЕС и Китая, а также технологические возможности. У Европейского союза и Китая много общего: их ВВП в 2015 г. составлял 14,72 трлн и 9,75 трлн евро соответственно, они занимают второе и третье место в мире после США (16,64 трлн евро). Это две наиболее интегрированные страны в мире с ежегодным объемом международной торговли товарами и услугами в размере 15 трлн евро (5 трлн евро, если брать только внешнюю торговлю с ЕС) и 4,75 трлн евро соответственно (в 2015 г.). В том же 2015 г. объем двусторонней торговли ЕС и КНР товарами и услугами составил 580 млрд евро, причем каждый партнер был для другого самым крупным источником импорта и вторым по величине экспортером. Лидеры ЕС и Китая считают, что эффективный, основанный на правилах принцип многосторонности должен стать ядром глобального управления. Две эти страны также не являются конкурентами в области безопасности [5]. При этом сегодня Соединенные Штаты уже не играют лидирующую роль в поддержке более открытых глобальных рынков, и в мире говорят о негативных последствиях глобализации для неравенства доходов. Этот общий сдвиг делает особенно важным для ЕС и Китая рассмотрение вопроса об углублении всего спектра двусторонних экономических отношений — путем увеличения объема торговли и инвестиций, содействуя сотрудничеству в области изменения климата, энергетики, защиты окружающей среды и глобального управления, сотрудничая в области науки, техники и инноваций, инфраструктуры и финансовых услуг [5].

Для Цитирования:
«Умные вещи». Таможенное регулирование. Таможенный контроль. 2019;10.
Полная версия статьи доступна подписчикам журнала
Язык статьи:
Действия с выбранными: