По всем вопросам звоните:

+7 495 274-22-22

УДК: 614.2 DOI: 10.33920/med-02-2007-02

Различные модели поведения, связанного со здоровьем, использующиеся в общественном здравоохранении

Галина Борисовна Копелиович магистр общественного здравоохранения, аспирант департамента антропологии Университета Майсура (г. Майсур, Штат Каранатака, Индия), тел.: +9 (1702) 220-86-06, https://orcid.org/0000-0003-2891-4798, е-mail: labioact@gmail.com

При планировании программ общественного здравоохранения, направленных на интервенции в поведение, связанное со здоровьем, важно использовать различные модели поведения. В данной статье рассмотрены основные модели и теории здорового поведения, используя которые по отдельности или в синтезе можно выстраивать стратегии общественного здравоохранения. Описаны объяснительные, основанные на теориях, процессуальные или постадийные модели и модели планирования.

Литература:

1. Eisenberg L. Disease and illness: distinctions between professional and popular ideas of sickness. Cult Med Psychiatry. 1977; 1: 9–23.

2. Kleinman A. Patients and healers in the context of culture An exploration of the borderland between anthropology, medicine, and psychiatry. Berkeley: University of California Press. 1981.

3. Kleinman A., Eisenberg L., Good B. Poliomyelitis prevention. Ann Intern Med. 1978; 88: 218–20.

4. Kleinman A., Eisenberg L., Good B. Culture, illness, and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of Internal Medicine. 1978: 88: 251–8.

5. Kirmayer L. J., Bhugra D. Culture and mental illness: social context and explanatory models. In Psychiatric Diagnosis: Patterns and Prospects (eds IM Salloum, JE Mezzich). 2009: 29–39. WileyBlackwell.

6. Helman C. G. Disease versus illness in general practice. J R Coll Gen Pract. 1981; 31: 548–52.

7. Cassell E. J. The healer’s art: a new approach to the doctor-patient relationship. London: Penguin Books. 1978.

8. Eisenberg L. Disease and illness: distinctions between professional and popular ideas of sickness. Cult Med Psychiatry. 1977; 1: 9–23.

9. Fox R. C. Cultural competence and the culture of medicine. N Engl J Med. 2005; 353 (13): 1316–9. [PubMed] [Google Scholar].

10. Herbert C. P. The relevance of cultural diversity to patient education. Patient Educ Couns. 1997; 31 (2): 3–4. [PubMed] [Google Scholar].

11. Meeuwesen L., Tromp F. et al. Cultural diff erences in managing information during medical interaction: how does the physician get a clue? Patient Educ Couns. 2007; 67 (1–2): 183–90. [PubMed] [Google Scholar].

12. Schouten B. C., Meeuwesen L. Cultural diff erences in medical communication: a review of the literature. Patient Educ Couns. 2006; 64 (1–3): 21–34. [PubMed] [Google Scholar].

13. Schouten B. C., Meeuwesen L. et al. Cultural diversity in patient participation: the infl uence of patients’ characteristics and doctors’ communicative behaviour. Patient Educ Couns. 2007; 67 (1–2): 214–23. [PubMed] [Google Scholar].

14. Dinos S., Ascoli M., Owiti J., & Bhui K. Assessing explanatory models and health beliefs: An essential but overlooked competency for clinicians. BJPsych Advances. 2017; 23 (2): 106–114. doi:10.1192/ apt.bp.114.013680

15. Leventhal H., Mever D., Nerenz D. The common-sense representations of illness danger. In Contributions to Medical Psychology, vol 2 (ed S Rachman): 7–30. Pergamon. 1980.

16. Hagger M. S., Orbell S. A meta-analytic review of the common-sense model of illness representations. Psychology & Health. 2003; 18: 141–84.

17. Galli U., Ettlin D. A., Palla S. et al. Do illness perceptions predict painrelated disability and mood in chronic orofacial pain patients? A 6-month follow-up study. European Journal of Pain. 2010; 14: 550–8.

18. Weinman J., Petrie K. J., Sharpe N. et al Causal attributions in patients and spouses following a heart attack and subsequent lifestyle changes. British Journal of Health Psychology. 2000; 5: 263–73.

19. Chilcot J., Wellsted D., Farrington K. Illness perceptions predict survival in haemodialysis patients. American Journal of Nephrology. 2011; 33: 358–63.

20. Sheeran P., Abraham S. C. S. The health belief model. In M Conner and P Norman (Eds). Predicting Health Behaviour (pp. 23–61). Buckingham, UK: Open University Press. 1996.

21. Bandura A. Self-effi cacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman. 1997.

22. Howlett M., Ramesh M. Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems. Toronto, ON: Oxford University Press Canada. 2003.

23. Laswell H. D. A Pre-View of Policy Sciences, Elsevier Publishing Company, New York. 1971.

24. Anderson J. E. Public Policymaking: An Introduction, 2nd Edition, Holt, Rinehart and Winston, New York. 1979.

25. Gielen A. C., Eileen M. M. The precede-proceed Planning Model. In Health Behavior and Health Education, edited by Glanz K., Lewis F., & Rimer K. B. San Francisco: Jossey-Bass. 1996.

26. Green, Lawrence W., Marshall W. Kreuter. Health Promotion and Planning: An Educational and Environmental Approach. (4th edition). Mountain View, CA: Mayfi eld Publishing Co. 1999.

1. Eisenberg L. Disease and illness: distinctions between professional and popular ideas of sickness. Cult Med Psychiatry. 1977; 1: 9–23.

2. Kleinman A. Patients and healers in the context of culture An exploration of the borderland between anthropology, medicine, and psychiatry. Berkeley: University of California Press. 1981.

3. Kleinman A., Eisenberg L., Good B. Poliomyelitis prevention. Ann Intern Med. 1978; 88: 218–20.

4. Kleinman A., Eisenberg L., Good B. Culture, illness, and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of Internal Medicine. 1978: 88: 251–8.

5. Kirmayer L. J., Bhugra D. (2009) Culture and mental illness: social context and explanatory models. In Psychiatric Diagnosis: Patterns and Prospects (eds IM Salloum, JE Mezzich): 29–39. Wiley-Blackwell.

6. Helman C. G. Disease versus illness in general practice. J R Coll Gen Pract. 1981; 31: 548–52.

7. Cassell E. J. The healer’s art: a new approach to the doctor-patient relationship. London: Penguin Books. 1978.

8. Eisenberg L. Disease and illness: distinctions between professional and popular ideas of sickness. Cult Med Psychiatry. 1977; 1: 9–23.

9. Fox R. C. Cultural competence and the culture of medicine. N Engl J Med. 2005; 353 (13): 1316–9. [PubMed] [Google Scholar].

10. Herbert C. P. The relevance of cultural diversity to patient education. Patient Educ Couns. 1997; 31 (2): 3–4. [PubMed] [Google Scholar].

11. Meeuwesen L., Tromp F. et al. Cultural diff erences in managing information during medical interaction: how does the physician get a clue? Patient Educ Couns. 2007; 67 (1–2): 183–90. [PubMed] [Google Scholar].

12. Schouten B. C., Meeuwesen L. Cultural diff erences in medical communication: a review of the literature. Patient Educ Couns. 2006; 64 (1–3): 21–34. [PubMed] [Google Scholar].

13. Schouten B. C., Meeuwesen L. et al. Cultural diversity in patient participation: the infl uence of patients’ characteristics and doctors’ communicative behaviour. Patient Educ Couns. 2007; 67 (1–2): 214–23. [PubMed] [Google Scholar].

14. Dinos S., Ascoli M., Owiti J., & Bhui K. Assessing explanatory models and health beliefs: An essential but overlooked competency for clinicians. BJPsych Advances. 2017; 23 (2): 106–114. doi: 10.1192/ apt.bp.114.013680

15. Leventhal H., Mever D., Nerenz D. The common-sense representations of illness danger. In Contributions to Medical Psychology, vol 2 (ed S Rachman): 7–30. Pergamon. 1980.

16. Hagger M. S., Orbell S. A meta-analytic review of the common-sense model of illness representations. Psychology & Health. 2003; 18: 141–84.

17. Galli U., Ettlin D. A., Palla S. et al. Do illness perceptions predict painrelated disability and mood in chronic orofacial pain patients? A 6-month follow-up study. European Journal of Pain. 2010; 14: 550–8.

18. Weinman J., Petrie K. J., Sharpe N. et al Causal attributions in patients and spouses following a heart attack and subsequent lifestyle changes. British Journal of Health Psychology. 2000; 5: 263–73.

19. Chilcot J., Wellsted D., Farrington K. Illness perceptions predict survival in haemodialysis patients. American Journal of Nephrology. 2011; 33: 358–63.

20. Sheeran P., Abraham S. C. S. The health belief model. In M Conner and P Norman (Eds). Predicting Health Behaviour (pp. 23–61). Buckingham, UK: Open University Press. 1996.

21. Bandura A. Self-effi cacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman. 1997.

22. Howlett M., Ramesh M. Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems. Toronto, ON: Oxford University Press Canada. 2003.

23. Laswell H. D. A Pre-View of Policy Sciences, Elsevier Publishing Company, New York. 1971.

24. Anderson J. E. Public Policymaking: An Introduction, 2nd Edition, Holt, Rinehart and Winston, New York. 1979.

25. Gielen A. C., Eileen M. M. The precede-proceed Planning Model. In Health Behavior and Health Education, edited by Glanz K., Lewis F., & Rimer K. B. San Francisco: Jossey-Bass. 1996.

26. Green, Lawrence W., Marshall W. Kreuter. Health Promotion and Planning: An Educational and Environmental Approach. (4th edition). Mountain View, CA: Mayfi eld Publishing Co. 1999.

В статье рассмотрены модели и теории здорового поведения, которые помогают понять, почему люди делают то, что делают, а также могут быть эффективны при разработке стратегий общественного здравоохранения. Существуют различные типы теорий и моделей, которые при фактическом планировании программ общественного здравоохранения чаще всего используются в сочетании, а также объяснительные модели (explanatory models), модели, основанные на теориях (theory-based models), процессуальные модели (process models) и модели планирования (planning models).

Объяснительные модели помогают увидеть и понять взгляд на мир изнутри сообщества. Это могут индивидуальные представления о мире одного человека или коллективные представления того или иного сообщества. Объяснительные модели состоят из информации о том, во что люди в определенном сообществе или культуре верят, что они думают, как воспринимают, рефлексируют природу, причину, реакцию на событие. В контексте общественного здравоохранения эти события связаны со здоровьем и болезнью. Объяснительные модели — это не просто набор идей о конкретной болезни. Существует важное различие между болезнью (disease) и заболеванием (illness), и, следовательно, в восприятие болезни людьми интегрируется их восприятие религии, мира, экономики и социальных отношений [1]. Объяснительные модели учитывают более широкие представления о том, как работает организм и какие факторы влияют на судьбу человека в жизни.

Модели, основанные на теории или теоретические конструкты, рассматривают факторы, которые определяют поведение, связаны с поведением и влияют на него. В данной статье рассмотрены различные концепции в рамках теоретической модели, которые влияют на поведение. Концепции включают в себя конкретные факторы или переменные, такие как самоэффективность, локус контроля, ожидаемые результаты, убеждения, намерения и т. д.

Теоретические модели помогают сформировать гипотезу, которую можно исследовать и проверять. Гипотеза формируется по формуле «Если А, то В», в которой А (антецедент) — поведенческий паттерн, а Б (консеквент) — результат. С помощью полученной информации можно планировать программы, которые ориентированы на конкретные антецеденты.

Для Цитирования:
Галина Борисовна Копелиович, Различные модели поведения, связанного со здоровьем, использующиеся в общественном здравоохранении. Врач скорой помощи. 2020;7.
Полная версия статьи доступна подписчикам журнала
Язык статьи:
Действия с выбранными: