Вопросы культурологии №8

Вопросы культурологии №8

Электронная версия

329.00 руб.

Социокультурная роль русской народной песни в жизни общества

УДК 930.85

Socio-cultural role of Russian folk song in the life of society

© Лопатина Наталия Леонидовна
Lopatina N. L.


ГБОУ ВПО «Кемеровская государственная медицинская академия»
Министерства здравоохранения Российской Федерации.
Россия, 650029, Кемерово, ул. Ворошилова, 22 а.
E-mail: lopatinl@mail.ru

Статья поступила 11.12.2014 г.

Ссылаясь на свидетельства российских этнографов, литераторов, исследователей, иностранных путешественников, автор рассматривает социокультурную роль русской народной песни. В статье особо обращено внимание на воспитательную и образовательную функции песни. Автор полагает, что русское песенное творчество свидетельствует о достойном духовном и материальном уровнях развития России. Делается вывод об исключительно важном значении песни в жизни общества.

Ключевые слова: песня, песенное творчество, народная песня, музыкальное образование, коллективность, преемственность, воспитание, образование.

Referring to the evidence of Russian ethnographers, writers, researchers, foreign travelers the author examines the socio-cultural role of the Russian folk song. The article particularly drew attention to the educative and educational functions of the song. The author considers that Russian songs present high spiritual and material development of Russia. Concludes that the song is of exclusively importance for the society life.

Key words: song, songs, a folk song, music education, collectivity, continuity, upbringing, education.

Риторические телепередачи как новая система координат речевой коммуникации

УДК 304.44

Rhetorical telecasts as new system of coordinates of speech communication

Мошкина Олеся Витальевна
Moshkyna O. V.

ФГБОУ ВПО «Челябинская государственная академия культуры и искусств».
Россия, 454091, Челябинск, ул. Орджоникидзе, 36-а.
E-mail: olesja_moshkina@rambler.ru

Статья поступила 16.12.2014 г.

Статья посвящена анализу телепередач отечественного федерального телевидения, которые отвечают высокому уровню речевой культуры, а также основным принципам и нормам риторики. В данной статье фокусируется внимание на риторических телепередачах, их особенностях и функционировании в контексте культуры.

Ключевые слова: речевая коммуникация, коммуникативный акт, речевое взаимодействие, риторика, телевидение, риторическая телепередача.

Paper is devoted to the analysis of telecasts of domestic federal television which answer the high level of speech culture,
and also the basic principles and norms of rhetoric. In this article the attention on rhetorical telecasts, their features and
functioning in the context of culture is focused.

Key words: speech communication, communicative act, speech interaction, rhetoric, television, rhetorical telecast.

Визуальный образ как перспективный источник гендерного анализа

УДК 304.44

The visual image as a perspective source of gender analysis

© Абовян Ивета Ашотовна
Abovyan I. A.

ФГБОУ ВПО «Российский государственный гуманитарный университет».
Россия, 125993, ГСП-3, Москва, Миусская пл., 6, корп. 5.
Е-mail: iveta90@rambler.ru

Статья поступила 23.12.2014 г.

В статье представлен ракурс исследований, связанных с визуальной культурой и гендером, обозначена перспективность междисциплинарного подхода, объединяющего гендерные исследования и визуальную антропологию в рамках культурных исследований.

Ключевые слова: гендер, культурные исследования, визуальный поворот, исследования кино.

The paper presents an aspect of researches related to visual culture and gender; identifi es a perspective of interdisciplinary approach, combining gender studies and visual anthropology in the light of cultural studies.

Key words: gender, cultural studies, visual (iconic) turn, fi lm studies.

Демонстративное представление внутренних изолированных состояний

УДК 791.43

Demonstrative representation of isolated inner states

© Обыденов Александр Юрьевич
Obydenov A. Yu.

ООО «Издательский дом “Абевега Ру”».
Россия, 109316, Москва, Волгоградский просп., 45 А, офис 10.
E-mail: alexander.obydenov@gmail.com

Статья поступила 10.02.2015 г.

Статья посвящена выражению в кинематографе внутренних глубинных переживаний и состояний персонажей. На взгляд автора статьи, выражение внутренних состояний персонажа через его спонтанные движения и проявления представляется наиболее адекватным и универсальным подходом, который включает в себя все остальные.

Ключевые слова:
внутреннее изолированное состояние, состояние PATHOS-а, спонтанное движение, катарсис.

This article is devoted to the expression of the inner deep feelings and states of the personages in the art of cinema. In the view of the author of the article the expression of inner states of the character through his spontaneous movements and manifestations seems to be the most adequate and universal approach, which includes all the others.

Key words: isolated inner state, PATHOS state, spontaneous movement, catharsis.

Цивилизационный выбор Руси: три подвига святого равноапостольного князя Владимира (к 1000-летию преставления святого)

УДК 2:14

Civilizational choice of Russia: three feats of St. equal to the apostles prince Vladimir (the 1000th anniversary of the repose of the saint)

Иерей Илия Балабонкин (Балабонкин Илья Борисович)
Priest Elijah Balabonkin (Balabonkin I . B.)


Местная религиозная организация «Православный Приход храма Рождества Христова города Нижневартовска»,
Русская Православная церковь, Ханты-Мансийская митрополия, Ханты-Мансийская епархия, Нижневартовское благочиние.Россия, 628600, Тюменская область, Ханты-Мансийский автономный округ–Югра, Нижневартовск, ул. 60 лет
Октября, 68.

E-mail: nvblagochinie@mail.ru

© Побединский Вячеслав Николаевич
Pobedinsky V. N.

Нижневартовский экономико-правовой институт (филиал) ФГБОУ ВПО «Тюменский государственный университет». Россия, 628602, Тюменская область, Ханты-Мансийский автономный округ–Югра, Нижневартовск, ул. Дружбы народов, 13–А.
E-mail: pobedinsky@rambler.ru

Статья поступила 30.03.2015 г.

В статье рассмотрена проблема Святого Крещения Руси в 988 г. великим князем Киевским Владимиром I Святославичем, онтологический, историософский и мировоззренческий смысл Крещения, а также обозначены три нравственно-личностных подвига святого равноапостольного князя Владимира, ставшие его духовным завещанием потомкам. Название статьи дано по аналогии с известной работой историка-евразийца Г. В. Вернадского «Два подвига св. Александра Невского» (1925).

Ключевые слова: Крещение Руси, Православие, святой равноапостольный князь Владимир-Креститель, Третий Рим, нравственный идеал Богочеловек Иисус Христос, обожение (христотворение, теозис), парадигма (матрица) государственного правления в России.

The article deals with the problem of the Holy Christianization of Russia in 988 by Grand Prince of Kiev Vladimir Svyatoslavich the First. Ontological, ideological and historiosophical meaning of Christening considered in this article. Moreover three moral and personal feats of St. equal to the apostles prince Vladimir, which became the spiritual testament for descendants are marked hire. The Title of the article is given by analogy with the famous work of the historian-eurasist George Vernadsky «Two feats of St. Alexander Nevsky» (1925).

Key words: Christianization of Russia, Orthodox, St. Vladimir the Christianizer, the Third Rome, moral ideal God-man Jesus Christ, the deifi cation (theosis), paradigm (matrix) of government in Russia.

Корабельный якорь как древний религиозный символ

УДК 930.85

© Окороков Александр Васильевич
Okorokov A. V.

ФГБНИУ «Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия
им. Д. С. Лихачёва».
Россия, 129366, Москва, ул. Космонавтов, 2.
E-mail: info@heritage-institute.ru

© Кулагин Андрей Валериевич
Kulagin A. V.

ГБУК «Национальный заповедник “Херсонес Таврический”».
Россия, 299045, Севастополь, ул. Древняя, 1.
Е-mail: a.kulagin@i.ua

Статья поступила 22.06.2015 г.

Статья посвящена символическому значению судового якоря. С древнейших времен якорь, в связи с его особым назначением — оберегать жизнь человека, — считался священным. Якорю, как символу спасения, воздавали почести; якоря или их модели устанавливали в храмах, приносили в жертву, использовали в обрядах, с изображением якоря чеканили монеты. С первых лет христианства якорь становится у приверженцев новой религии символом надежды и спасения. Иногда, в совокупности с другими символами, он приобретал и более узкое значение. Например, знаменовал таинство брака, — причем якорь в данном случае олицетворял собою крест.

Ключевые слова:
якорь, символ, культовый объект, античный период, христианство, археологические находки.

The article is devoted to the symbolic importance of a ship’s anchor. Since ancient times, the anchor, in connection with its special purpose is to protect human life was considered sacred. The anchor, as a symbol of salvation were worshiped, anchors or models installed in temples, sacrifi ced, used in ceremonies, with the image of an anchor minted coins. From the first years of Christianity the anchor becomes the adherents of the new religion a symbol of hope and salvation. Sometimes in conjunction with other characters he acquired a narrower meaning, for example, signifi ed the sacrament of marriage, and the anchor in this case is represented in himself the cross.

Key words: the anchor, a symbol, a cult object, antiquity, Christianity, archaeological finds.

Культура православного христианства в России (дидактические материалы по курсу «Религиоведение»)

УДК 296

Culture of orthodox Christianity in Russia (didactic materials at the rate «Religious studies»)

© Панищев Алексей Леонидович
Panyshev A. L.

ГОУ ВПО «Курский институт социального образования (филиал) Российского государ-
ственного социального университета». Россия, 305000, Курск, ул. К. Маркса, 53.
E-mail: aleksepanishhe@rambler.ru

Статья поступила 13.12.2012 г.

Представленная работа посвящена культуре православного христианства. Данный материал предназначается для решения дидактических задач и адресован студентам, обучающимся по гуманитарным специальностям. Ин- формация, изложенная в данной учебно-методической работе, может быть полезна и интересна любому человеку, который интересуется культурологией и религиоведением.

Ключевые слова: культура, религия, христианство.

The work is devoted to the culture of Orthodoxy Crisstianity. This material addresses to decide to didactical questions and can be use by students of humanitarian specialization. This work can be applied for any people, who interest to culturology and religious studies.

Key words: culture, religion, orthodoxy.

Специфика культурного пространства художественного вуза (на примере Высшей школы народных искусств)

УДК 008:316.34/.35; 316.7

Specifics of cultural space of art higher education institution (on the example of the Higher school of folk arts)

© Тихомиров Сергей Александрович
Tyhomyrov S. A.

ФГБОУ ВПО «Высшая школа народных искусств (институт)».
Россия, 191186, Санкт-Петербург, набережная канала Грибоедова, 2, литера А.
E-mail: nauka_vshni@mail.ru

Статья поступила 14.07.2015 г.

В статье уточняется теоретико-методологический инструментарий исследования культурного пространства, впервые в науку вводится эмпирический материал, представляющий собой рефлексивное самоописание студентами опыта освоения культурного пространства художественного вуза.

Ключевые слова: культурное пространство, микроурбанизм, фольклор, художественный вуз, Высшая школа народных искусств (институт).

Theoretical and methodological aspects of researching cultural space have been identifi ed. The novel empirical material representing reflexive experience of cultural space acquired by university students has been studied.

Key words: cultural space, micro-urbanism, folk arts, decorative-and-applied arts institution, Higher School of Folk Arts (institute).

Северная Евразия: интеграционные процессы и музейные экспозиции (люди, создавшие Россию)

УДК 331

Northern Eurasia: integration processes and museum expositions (the people who created Russia)

© Перепелкин Лев Станиславович
Perepiolkin L . S.


ФГБНИУ «Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия
им. Д. С. Лихачёва».
Россия, 129366, Москва, ул. Космонавтов, 2.
E-mail: leonethnography@yandex.ru

Статья поступила 05.02.2015 г.

Сейчас на постсоветском пространстве развиваются интеграционные тенденции. Существенную роль в их углублении может сыграть музейное дело. Для этого имеются весомые исторические, психологические и ценностные основания.

Ключевые слова: интеграция, музей, Северная Евразия, социализация, традиции, ценности, экспозиция.

Now in the former Soviet Union are developing integration trends. A signifi cant role in deepening can play museology. To do this, there are strong historical, psychological and axiological bases.

Key words: integration, museum, North Eurasia, socialization, traditions, values, exposure.

Организация, управление и система культуры. Часть 4. Организация социально-культурной системы (СКС)

УДК 11:681.5.01:685.512.2.011.56

© Русяева Елена Юрьевна
Rusyaeva E. Yu.


ФГБУН «Институт проблем управления им. В. А. Трапезникова Российской академии наук».
Россия, 117997, ГСП-7, В-342, Москва, ул. Профсоюзная, 65.
E-mail: 1779624@mail.ru

Статья поступила 17.07.2014 г.

Построена модель, рассмотрена организация социально-культурной системы (СКС) в контексте теории управления организационными системами (ТУОС). В модели СКС определены «организмические» (естественные) и «культурно-культурные» (искусственные) ее подуровни.

Ключевые слова: социально-культурная система, модель, организация, управление, системы, организмические, культурно-культурные уровни системы.

A model, consider the organization of socio-cultural system (SCS) in the context of control theory of organizational systems (TUOS). In the model defi ned SCS «organismic» (natural) and «cultural-cultural» (artifi cial) its sublevels.

Key words: sociоcultural system, organization, control, cultural systems, model, «organismic», «natural», «artifi cial»
levels, systems.

Управление как социокультурный феномен. Управление художественной культурой

УДК 351.85

Management as social and cultural phenomenon. Management of art culture

© Коваленко Гульназ Ахсановна
Kovalenko G. A.

ФГБОУ ВПО «Башкирский государственный университет» (Стерлитамакский филиал).
Россия, 453103, Республика Башкортостан, Стерлитамак, просп. Ленина, 49.
E-mail: kovga@mail.ru

Статья поступила 17.01.2015 г.

В статье автор рассматривает управление как феномен социальной культурной деятельности, выявляет различные варианты определения управления, отмечает превалирование социально-экономического решения данной проблемы. В статье подчеркивается значение социальных институтов, призванных координировать деятельность участников системы управления.

Ключевые слова: философия управления, субъект-объектные отношения в управлении, упорядочение, функции управления, социальные институты управления художественной культурой.

In paper the author considers management as a phenomenon of social cultural activity, reveals various options of definition of management, notes a prevalence of the social and economic solution of this problem. In article value of the social institutes urged to coordinate activity of participants of a control system is emphasized.

Key words: philosophy of management, the subject — the object relations in management, streamlining, functions of management, social institutes of management of art culture.

Процесс формирования информационной культуры государственных гражданских служащих субъекта РФ (на примере Курской области)

УДК 32.019.5

The process of formation of information culture of civil servants subject of the Russian Federation (on the example of the Kursk region)

The process of formation of information culture of civil servants subject of the Russian Federation (on the example of the Kursk region)

© Устинович Елена Степановна
Ustinovich E. S.

ФГБОУ ВПО «Российский экономический университет им. Г. В. Плеханова».
Россия, 117997, Москва, Стремянный пер., 36.
Е-mail: eustinovich@list.ru
© Варфоломеева Анжелика Владимировна
Varfolomeeva A. V.

ФГБОУ ВПО «Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ»
(Орловский филиал).
Россия, 305019, Курск, ул. Тамбовская, 26.
Е-mail: r_angel08@mail.ru

Статья поступила 04.12.2014 г.

В данной статье представлен процесс влияния информационных технологий на формирование информационной культуры государственных гражданских служащих Курской области. Также представлены результаты социологического исследования, посвященного проблеме информационной культуры государственных служащих и поиску путей ее повышения, как важнейшего фактора повышения эффективности государственного управления.

Ключевые слова: информационная культура, информационные технологии, органы государственного управления.

This paper presents the process of infl uence of information technologies on the formation of information culture of civil servants of the Kursk region. Also presents the results of a sociological research on the problem of information culture of civil servants and fi nding ways to improve it, as the most important factor of increasing the effi ciency of public administration.

Key words: information culture, information technology, public administration bodies.

Российский рынок современного искусства: качественный состав и внутренние противоречия

УДК 339.138

© Карцева Екатерина Александровна
Kartseva E . A.

АНО ВПОА «Международный университет в Москве».
Россия, 125040, Москва, Ленинградский просп., 17.
E-mail: katyakartseva@gmail.com

Статья поступила 01.03.2015 г.

Тенденция мирового арт-рынка — ориентация на послевоенное и современное искусство, опережающее по соотношению работы старых мастеров, не характерна для современного российского искусства, в значительной степени, представленного на аукционах антиквариатом*. По этим причинам не существует каких-либо официальных данных и рейтингов современных российских художников. Каким же образом существуют современные русские художники и как они представлены на арт-рынке? Как российский рынок современного искусства представлен в рамках общемирового? Каков качественный состав российского рынка искусства? Какое русское искусство является конвертируемым, а какое нет? В статье предпринимается попытка найти ответы на эти вопросы.

Ключевые слова: арт-рынок, художественные коммуникации, аукцион, биеннале, арт-ярмарка, актуальное искусство, академическое искусство.

World art market tendency — orientation on post-war and contemporary art, that leaves behind auction sales of old masters, is not typical to the contemporary Russian art, to a great extent presented on the auctions with the art of the previous centuries. To these reasons there is no offi cial data or rates on contemporary Russian art. But how do contemporary Russian artists presented on the art market? How does the local Russian art market presented within the world art market? What is the quality structure of Russian art market? What Russian art is considered convertible, and which doesn’t? In the following article author undertakes the attempt to fi nd answers to these questions.

Key words: art-market, art communications, auction, biennal, art-fair, contemporary art, academic art.

Социальный опыт посещения музея

УДК 316.7

© Максимова Алиса Сергеевна
Maksymova A. S.

ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский университет “Высшая школа
экономики”».
Россия, 101000, Москва, Мясницкая ул., 20.
E-mail: alice.mcximove@gmail.com

Статья поступила 08.07.2015 г.

В статье обосновывается необходимость изучения не только социально-демографических характеристик музейной аудитории, но и опыта посещения музеев: ситуативного и встроенного в определенные материальные и культурные условия, имеющего социальную природу и включающего в себя различные аспекты. Автор описывает, как посетитель испытывает на себе отношения власти, включается в процессы смыслообразования и во взаимодействие с окружающими, осваивает и использует телесные навыки и способы обращения с материальными объектами.

Ключевые слова: посетители музеев, социология музеев, опыт, власть, социальное взаимодействие, публичное пространство, материальность, телесность.

The paper emphasizes the need to focus not only on social-demographic characteristics of museum audience, but also on the museum visit experience, which is situated and embedded in specifi c material and cultural settings, social in its nature and includes diff erent aspects. It is described how a visitor is exposed to power relations, participates in meaning-making and interaction processes and how he or she learns and practices certain corporeal skills and ways to use material objects.

Key words: museum visitors, museum sociology, experience, power, social interaction, public place, materiality, corporality.

Ценностные ориентации в образе мишки Тедди в России

УДК 304.9

Ценностные ориентации в образе мишки Тедди в России

The values and roles in the Russian image of Teddy bear

© Денисова Наталия Евгеньевна
Denysova N. E.


ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет “МИФИ”» (Новоуральский технологический
институт)». Россия, 624130, Свердловская область, Новоуральск, ул. Ленина, 85.
E-mail: denisova@nsti.ru

© Скореева Анастасия Павловна
Skoreeva A . P.

ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет “МИФИ”» (Ново-
уральский технологический институт)». Россия, 624130, Свердловская область, Новоуральск, ул. Ленина, 85.
E-mail: stormweather@mail.ru

© Шерер Анастасия Александровна
Sherer A . A.

ФГАОУ ВПО «Национальный исследовательский ядерный университет “МИФИ”»
(Новоуральский технологический институт)».
Россия, 624130, Свердловская область, Новоуральск, ул. Ленина, 85.
E-mail: miss.sherer@mail.ru

Статья поступила 29.12.2014 г.

Статья посвящена проблемам преобразования ценностей и смыслов в креативной среде российского среднего класса на материале авторской игрушки. Базу исследования составил жанрово-стилистический анализ образа мишки Тедди в творчестве современных мастеров декоративно-прикладного искусства в России.

Ключевые слова: ценности, гендерные роли, престиж, средний класс, образ, творчество, авторская игрушка, Тедди.

The investigation is devoted to the problems of transformation and development of new forms of values, senses and roles in the social environment of Russian creative middle class. The material base of the analyses is presented in sphere of toys and creative handmade. The article is a review the Teddy bear images, comprises the products of creative modern masters in contemporary Russian Decorative and Applied Arts.

Key words: values, gender roles, prestige, middle class, image, creative, handmade, toy, Teddy.

Метаструктурная гармония лермонтовской лирики

УДК 930.85

Metastructure harmony lermontov lyrics

© Абрамов Михаил Александрович
Abramov M. A.

ФГКВОУ ВПО «Саратовский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской
Федерации». Россия, 410043, Саратов, ул. Московская, 158.
E-mail: m.a.abramov@mail.ru
© Богачёв Илья Альбертович
Bogachev I. A.

ФГКВОУ ВПО «Саратовский военный институт внутренних войск Министерства внутренних дел Российской
Федерации». Россия, 410043, Саратов, ул. Московская, 158.
E-mail: swki@yandex.ru

Статья поступила 28.01.2015 г.

Во время празднования 200-летия поэта в 2014 г. было высказано большое количество противоречивых трактовок лермонтовского творчества. В связи с этим, проявилась довольно острая необходимость поиска «точек опоры», дающих возможность сохранить связь современного восприятия М. Ю. Лермонтова с фактической базой его творческого наследия. В статье впервые представлены результаты полного метаструктурного анализа стихотворений М. Ю. Лермонтова, позволяющего выявить их архетипическую наполненность, и, исходя из их семантики, — наиболее вероятное отношение самого поэта к их содержанию.

Ключевые слова: М. Ю. Лермонтов, А. С. Пушкин, лермонтовская лирика, золотое сечение, зеркальная симметрия, интравертность, экстравертность, метаструктурные паттерны.

During the celebration of the 200th anniversary of M. Y. Lermontov in 2014 was expressed by a large number of conflicting interpretations creativity of that poet. In this regard, showed a need of fi nding «points of contact», which gives the opportunity to preserve the relationship of the modern perception of M. Y. Lermontov with the actual base of his creative heritage. The article fi rst presents the results of the full metastructures analysis of poems by M. Y. Lermontov, identifying their archetypal fullness, and, on the basis their semantics, is the most probable relation of the poet to their contents.

Key words: M. Y. Lermontov, A. S. Pushkin, Lermontov lyrics, Golden section, mirror symmetry, intravartolo, extraversion metastructure patterns.

Идея соборности в поэзии С. Есенина

УДК 130.2

Idea of conciliarity in S. Yesenin’s poetry

© Монина Наталья Петровна
Monina N. P.

ФГБОУ ВПО «Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского».
Россия, 644077, Омск, просп. Мира, 55А.
E-mail: monijulia@yandex.ru

Статья поступила 08.12.2014 г.

В статье рассматриваются специфические черты проявления идеи соборности в творчестве С. Есенина. Выявлено глубинное основание соборного видения мира в рамках русской культуры, актуализировано обращение к фундаментальным основам национального бытия в переходные, кризисные периоды истории. Определены ключевые аспекты проявления соборного взгляда на мир в поэтическом и философском творчестве С. Есенина: идея целостности, единства Бога и человека, мира и человека, представление о единстве всего сущего, осмысление мира как единого соборного «Я».

Ключевые слова: идея соборности, целостность, храм, литургия, крестьянская изба, мировоззрение.

The paper considers specifi c features of manifestation of the idea of unity in the works of S. Esenin. Revealed the deepest Foundation of the Council’s vision of the world in the framework of Russian culture, updated appeal to fundamental principles of national life in transition, crisis periods of history. Identifi ed key aspects of the Cathedral of looking at the world in a poetic and philosophical works S. Esenin: the idea of wholeness, the unity of God and man, world and man, the idea of the unity of all things, understanding of the world as a single unifi ed «I».

Key words: idea of conciliarity, integrity, temple, liturgy, country log hut, outlook.

Парадокс Прометея

УДК 291.217

© Пилецкий Сергей Григорьевич

Pyletsky S. G.

ГОУ ВПО «Ярославская государственная медицинская академия Росздрава».

Россия, 150000, Ярославль, ул. Революционная, 5.

E-mail: rector@yma.ac.ru

Статья поступила 10.05.2014 г.

Данная статья с неожиданной стороны ставит в фокус своего рассмотрения фигуру всем известного персонажа древнегреческой мифологии — Прометея. С одной стороны, образ взбунтовавшегося титана Прометея анализируется в рамках различных теогонических моделей, ставящих во главу угла извечную вселенскую борьбу Добра со Злом, а, с другой стороны, образ мятежного Прометея проигрывается как своеобразная аллюзия или даже «мем» в контексте социобиологической теории «генно-культурной коэволюции», предложенной социобиологами Ч. Дж. Ламсденом и Э. О. Уилсоном.

Ключевые слова: мифология, теогония, борьба Добра со Злом, социобиология, человеческий разум, теория «генно-культурной коэволюции».

This paper from an unexpected quarter puts in the focus of its consideration the fi gure of the famous Ancient Greek mythology personage — Prometheus. From the one hand, the Prometheus’s image is analyzed in the frames of the different theogonic models, putting at the forefront the eternal struggle between the Good and the Evil, but, on the other hand, the image of rebellious Prometheus is played as the peculiar allusion or even «meme» in the context of the sociobiological theory of the gene-culture co-evolution, proposed by C. J. Lumsden and E. O. Wilson.

Key words: mythology, theogony, the struggle between the Good and the Evil, sociobiology, the human mind, the theory of the gene-culture co-evolution.